De symboliek van het nieuwe beeldmerk

De symboliek van het nieuwe beeldmerk

Het verhaal van de schelp en de parel

Het nieuwe beeldmerk

Eindelijk kan ik het nieuwe beeldmerk van Podium voor je hart met je delen! ­čĺŤ Zo kwam het tot stand.

Het begon met een visioen. Tijdens een visualisatie zag ik de vorm van een schelp voor me (zie hiernaast de aantekeningen die ik ervan maakte). Maar het ging niet alleen om de schelp. ‘Het verhaal van de parel!’ Klonk een stem in mij. Dat verhaal van de parel haal ik regelmatig aan in coaching sessies. Hij gaat als volgt.

Parels ontstaan in de oesterschelp, doordat er in de oester iets binnendringt wat er eigenlijk niet hoort, zoals bijvoorbeeld een zandkorrel of iets anders. De oester reageert daarop door het te bedekken met laagjes parelmoer en kalkkristalletjes. Net zolang totdat de oester geen last meer heeft van het binnengedrongen stukje en zich een prachtige parel gevormd heeft.

En dat vind ik nu juist zo mooi symbolisch: dat het meest waardevolle gevormd wordt door een beschadiging of iets wat er eigenlijk niet thuis hoorde.

Zo is het geloof ik ook met ons mensen. Soms worden we geconfronteerd met ervaringen waar we niet op zitten te wachten. Waarvan we ons zelfs kunnen afvragen wat de zin ervan is. Toch brengen juist onze kwetsuren vaak de grootste groei voort. Na verloop van tijd transformeren ze in de grootste schatten die we te bieden hebben. We worden mild, moedig, veerkrachtig, empathisch en wijs. Ze openen ons voor onze kwetsbaarheid waarin onze ware schoonheid schuilt. De parel.

Het beeld van de schelp deed me ook denken aan De geboorte van Venus door Boticelli (zie de afbeelding hierboven). Op dit schilderij zie je Venus, in de Griekse Mythologie Aphrodite genoemd, de godin van de liefde en vruchtbaarheid, verrijzen uit de zee. Officieel zou ze uit het schuim van de zee geboren zijn. Maar Boticelli koos voor het afbeelden van een Sint Jacobsschelp: een erotisch symbool voor vruchtbaarheid en het vrouwelijke geslachtsdeel. Een symbool voor (weder)geboorte.

Ook die symboliek vind ik toepasselijk voor Podium voor je hart. Als we authentiek durven zijn, zijn we op ons aantrekkelijkst. En in figuurlijke zin ook het meest vruchtbaar.

Als je dat wat je doet en zegt in lijn brengt met wie je in wezen bent, dan ben je op je aller krachtigst. Je wordt een magneet voor wat met jou resoneert.

Tenslotte zijn er nog twee mooie eigenschappen aan het beeldmerk die ik met je wil delen. De schelp vormt het podium waarop de parel kan stralen. Maar die zien we pas als we onze schelp openen.

Maar er valt nog zoveel meer te zeggen over dit mooie beeld. Zo is de schelp ook een verwijzing naar de Sint Jacobsschelp; het symbool voor pelgrims die de voettocht naar Santiago de Compostella maken. De boodschap die ik daaraan koppel is dat het uiteindelijk niet om onze bestemming gaat, maar om de weg ernaar toe. Een mooie reminder om niet enkel op ons doel af te stevenen maar om stil te staan bij al het mooie dat je vandaag op je weg ontmoet.

Tot slot, en nu echt, is daar natuurlijk nog de verwijzing naar de schelpvormige zandbak. Had jij ook zo’n blauw ding in je achtertuin? Het herinnert eraan om het speels te houden. Om plezier te maken. Zandkastelen te bouwen en weer lekker opnieuw te beginnen. Omdat het gaat om de ervaring zelf.

Jouw podium. Jouw leven. Jouw speelveld.

Podium voor je hart

Ik ben heel benieuwd wat jij van het beeldmerk vindt! Mail mij via info@podiumvoorjehart.nl of plan een gesprek in, leuk! Benieuwd naar mijn aanbod? Ga hier naartoe om meer te lezen over het coaching traject. Lees hier meer over het groepsprogramma.

She’s got it, yeah baby, she’s got it.

– uit: Venus van The Shocking Blue